Yle Selkouutiset 🇫🇮
yle-selkouutiset.bsky.social
Yle Selkouutiset 🇫🇮
@yle-selkouutiset.bsky.social
Hei, hauska tutustua! Julkaisen uutisia Yleltä selkosuomeksi.

I'm a bot that posts daily news in simple Finnish.

https://yle.fi/selkouutiset
Vielä sääennuste. Huomenna etelässä on pilvistä ja paikoin sataa vähän lunta. Muualla Suomessa aurinko paistaa monin paikoin. Maan keskiosassa sää kylmenee.
February 11, 2026 at 3:17 PM
Vielä lisää turvallisuudesta. Suomenlahden merivartiosto muistuttaa heikosta jäästä. Lähellä laivaväyliä on vaarallista liikkua jäällä. Tällä viikolla laivaväylien lähellä on liikkunut paljon ihmisiä. Osa on jopa kävellyt väylän yli. (1/2)
February 11, 2026 at 3:17 PM
Tänään on valtakunnallinen 112-päivä. Se on EU:n yhteinen turvallisuuskampanja. Tarkoitus on tehdä numeroa 112 tunnetuksi. 112 on EU-maiden yhteinen hätänumero. Siihen voi soittaa myös ilman sim-korttia. (1/2)
February 11, 2026 at 3:17 PM
Sitten maahanmuutosta. EU:n parlamentti tiukentaa unionin maahanmuuttopolitiikkaa. Parlamentti hyväksyi esimerkiksi palautuskeskusten käyttöönoton EU:n ulkopuolella. EU-maat voivat lähettää turvallisiin kolmansiin maihin ihmisiä, jotka ovat EU-alueella ilman lupaa. (1/2)
February 11, 2026 at 3:17 PM
Aluksi puolustuspolitiikkaa. USA aikoo siirtää kahden Nato-komentokeskuksen johdon eurooppalaisille. Toinen puolustusliiton komentokeskuksista on Italian Napolissa ja toinen USA:n Norfolkissa. Suomi kuuluu Natossa Norfolkin komentokeskuksen alle. (1/3)
February 11, 2026 at 3:17 PM
Vielä sääennuste. Etelässä sataa huomenna ajoittain vähän lunta. Pohjoisessa on poutaa ja osin selkeää. Pakkasta on etelän noin 5 asteesta pohjoisen noin 20 asteeseen.
February 10, 2026 at 2:47 PM
Lopuksi äitiysuutinen. Synnytyksessä naiselle voi tulla vaurioita. Lisäksi voi olla vaikea pidättää virtsaa tai ulostaminen on vaikeaa. Monet suomalaisnaiset hakevat apua naapurimaa Ruotsista. (1/2)
February 10, 2026 at 2:46 PM
Sitten talousuutisia. Hissiyhtiö Kone aloittaa muutosneuvottelut. Neuvotteluissa on 840 henkilöä Hyvinkään tehtaalla ja yhtiön tuotekehityksessä. Suomessa vähenee enintään 70 tehtävää. Koneen toiminnasta yhä suurempi osa on hissien ja liukuportaiden huoltoa. (1/2)
February 10, 2026 at 2:46 PM
Aluksi uutinen työelämästä. Kelan työntekijät kohtaavat paljon huonoa käytöstä ja uhkailua. Joka vuosi on monta sataa uhkaavaa tilannetta. Erilaisia havaintoja turvallisuudesta on vielä enemmän. Noin puolet uhkatilanteista on puhelinpalvelussa. (1/3)
February 10, 2026 at 2:46 PM
Vielä sääennuste. Huomenna pohjoisessa paistaa aurinko. Muualla on enimmäkseen pilvistä. Lännessä sataa vähän lunta. Etelässä pakkasta on viisi astetta. Muualla on kylmempää.
February 9, 2026 at 2:44 PM
Lopuksi uutinen USA:n isosta urheilutapahtumasta Super Bowlista. Super Bowl on amerikkalaisen jalkapallon finaalipeli. Peliä katsoo tv:stä yli 100 miljoonaa amerikkalaista. Tänä vuonna pelin puoliajalla esiintyi laulaja Bad Bunny. (1/3)
February 9, 2026 at 2:44 PM
Seuraavaksi uutinen lastensuojelusta. Hallitus suunnittelee uutta suljettua laitosta lapsille, jotka tekevät vakavia rikoksia. Laitoksesta ei voi poistua edes kouluun. Tällä hetkellä esimerkiksi Villa Juniorissa asuu lapsia, jotka ovat tehneet vakavia rikoksia. (1/4)
February 9, 2026 at 2:44 PM
Ensin uutinen ison leipomon tulipalosta. Poliisi epäilee rikosta leipomon tulipalossa, joka tapahtui eilen aamulla Jokioisissa. Jokioisten Leivän tehdasrakennus tuhoutui kokonaan tulipalossa. Palo aiheutti myös vaarallista savua, mutta kukaan ei loukkaantunut. (1/2)
February 9, 2026 at 2:44 PM
Lopuksi uutinen olympialaisista. Talviolympialaisissa Italiassa on kilpaillut jo useita suomalaisia urheilijoita. Kerttu Niskanen oli 5. naisten hiihdon yhdistelmäkilpailussa. Kisan voitti ruotsalainen Frida Karlsson. (1/3)
February 8, 2026 at 3:19 PM
Nyt uutinen pääministeri Petteri Orposta. Pääministeri Petteri Orpo haluaa jatkaa kokoomuksen puheenjohtajana. Orpo kertoi asiasta kokoomuksen puheenjohtajapäivillä Helsingissä. Orpo on ollut kokoomuksen puheenjohtaja vuodesta 2016 lähtien. (1/2)
February 8, 2026 at 3:19 PM
Seuraavan uutisen aihe on puolueiden kannatus. Suomen suosituin puolue on edelleen SDP. Ylen kysely kertoo, että SDP:tä kannattaa 25 prosenttia suomalaisista. SDP:n kannatus on noussut. Sijalla 2 kyselyssä on edelleen kokoomus. Kokoomus on pääministeri Petteri Orpon puolue. (1/2)
February 8, 2026 at 3:19 PM
Ensin uutinen Ukrainasta. Ukraina, Venäjä ja USA neuvottelivat tällä viikolla Ukrainan sodan lopettamisesta. Neuvottelut olivat Abu Dhabissa. Neuvotteluissa ei saatu suuria tuloksia. Neuvotteluissa sovittiin, että Ukraina ja Venäjä vaihtavat vankeja. (1/2)
February 8, 2026 at 3:19 PM
Viikon uutinen selkosuomeksi kertoi talviolympialaisista, jotka alkoivat tällä viikolla Italiassa. Olympialaiset kestävät yli 2 viikkoa ja kilpailuja on 16 lajissa. Suomen joukkueessa on yli 100 urheilijaa. Suomen tavoite on 6 mitalia. Tämä oli Viikon uutinen selkosuomeksi. (1/2)
February 7, 2026 at 3:26 PM
Olympialaisten miesten jääkiekossa pelaavat pitkästä aikaa myös NHL-pelaajat. Edellisen kerran Pohjois-Amerikan NHL-sarjan pelaajat olivat mukana olympialaisissa 12 vuotta sitten. (1/3)
February 7, 2026 at 3:26 PM
Talviolympialaisissa kilpailee yhteensä yli 100 suomalaista urheilijaa, joista lähes 50 pelaa jääkiekkoa. Suomen tavoite kisoissa on 6 mitalia. Monella suomalaisella urheilijalla on mahdollisuus saada mitali, eli sijoittua 3. parhaan joukkoon. (1/3)
February 7, 2026 at 3:26 PM
Talviolympialaiset ovat alkaneet Italiassa. Olympialaiset kestävät yli 2 viikkoa. Talviolympialaisissa on yhteensä 116 kilpailua. Eri urheilulajeja on 16. Talviolympialaisissa kilpaillaan esimerkiksi jääkiekossa, hiihdossa, luistelussa ja kelkkailussa. (1/2)
February 7, 2026 at 3:26 PM
Vielä sääennuste. Lauantaina sää on poutaista eli ei sada. Pilvisyys vaihtelee. Aurinko voi paistaa päivän aikana. Lämpötila vaihtelee -10 ja -15 asteen välillä.
February 6, 2026 at 2:45 PM
Lopuksi urheilua. Talviolympialaisten avajaiset järjestetään illalla Italiassa. Milano-Cortinan talviolympialaiset järjestetään Milanossa ja seitsemässä vuoristokylässä. Ensimmäiset urheilulajit alkoivat jo ennen avajaisia. (1/3)
February 6, 2026 at 2:45 PM
Sitten aiheena ovat nuorten juhlat. Lukiolaiset juhlivat tällä viikolla. Abiturientit eli koulun vanhimmat opiskelijat viettivät eilen penkkareita. Penkkaripäivään kuuluvat perinteiset kuorma-autoajelut ja naamiaisasut. (1/2)
February 6, 2026 at 2:45 PM
Aluksi uutinen vanhusten kuntoutuksesta. Sairaaloissa ja vuodeosastoilla tarvitaan lisää kuntoutusta vanhuksille. Näin sanovat asiantuntijat. Hoitopaikassa ei aina uskota, että vanhus voi vielä kuntoutua. (1/2)
February 6, 2026 at 2:45 PM